Wednesday, August 5, 2009

HANABI di OHORIKOEN

pada 1 ogos yg lepas, lepas buat majlis mkn2 org malaysia dekat kaikan di imajuku, ptg tu aku bertolak g ke ohorikoen nak tgk hanabi(bunga api). tiap2 tahun 1 bulan 8 mmg buat. tapi, semenjak aku dtg jepun, ni la first time g hanabi..huhu...papepon. saikou(best). ptg tu sebab masing2 cam malas jer bergerak sebab masing2 kenyang mkn tgh hari tu, so yg pergi, aku ngan papa jer...senget lepas mkn2 tu g tenjin cari barang nak bawak balik malaysia, so jumper senget trus kat ohorikoen terus. 3 org jer..huhu..

polis mmg ramai giler jaga. kuar je aku dari eki ohorikoen tu, dah melimpah2 org. eki tu trus bukak kaunter tiket baru untk sape2 yg nak terus beli tiket balik kete api(densha). tu baru kat eki...naik jer aku dari eki, fuh, laaagi la berduyun manusia.

time2 musim panas tambah lak ade program macam2 ni, budak pompuan jepun suke pakai yukata..adik beradik kimono lani..tapi kimono tebal sgt , panas...laki lak, kurang pakai, ramai yg pakai bese2 jer...

mmg byk gambar2 menarik yg leh tangkap, tapi..takut lak nak tangkap jelas...takut org marah..hehehe..yg aku letak sini, yg mne aku berjaya tangkap tanpa diperasani orang yg ditangkapi..hohoho...len 200mm jer...x leh tropong jauh2 sgt...pape pon..macam2 jenis org ade..

ada yg pakai pelik2, gaya pelik pon ada. ni baru kat fukuoka. lom lagi kat tokyo ker , ntah mne2 lagi kat dunia ni..hahaha...polis2 yg byk tu, just jaga jalan raya, pastu jaga tempat org jln kaki gak, kasik berjalan lancar...mula aku ingat utk pejalan kai x yah jaga la....rupe2nye, tempat pejalan kaki pon elok letak trafic light la..hoho...himpit2, sempit, kadang tersepit tgh...x jalan kedepan langsung..huh...

mula jalan2 ngan papa....ingat just nak jejalan dulu tangkap2 gambar..tapi cam x mampu jer..org ramai sgt..nk tangkap pon susah..so, kitaorg trus cari pot nak duduk utk tgk hanabi tu...terjumpe la satu padang tu..luas giler..tgk ramai org lepak situ.

mula x tau arah mne buinga api tu akan naik..pastu tgk orag ramai semua ke arah tu duduk, kitaorg pon ikut je la..hehehe....

aku pon just siap tripod utk persediaan. papa pon sama..hehehe...

ni first time tangkap hanabi, so x tau nak set kamera cam mne..so hasilnyer xde la lawa mne...lagik satu..kitaorg duk dekat giler ngan tempak bunga api tu naik..so kalau meletup bunga api tu, mmg nampak asap2 die...gambar jadik x berapa lawa..huh..

so, aku pon just tangkap beberapa video sahaja..maleh nk letak semua...lama nak upload..hoho..tapi..semua sama jer...lebih kurang~

sian budak ni, penat menunggu..hihihi

ni lah bunga apinya...aku suke yg bile meletup, dalam die meletup lagi..kecik2...erm nak citer ngan ayat susah la..nanti tgk la video ...hohoho..

ni antara bentuk2 bunga api yg die buat...lain yg x sempat aku tangkap, bentuk love..huhu..die buat mengejut...tiba2 jer...x sedia..

best gak la, sebab pertama kali....ha, yg video aku tu, ade video yg bunga api die kat kiri jer..aku x dapat tangkap tgh2 sebab kat depan tempat aku duduk tu tetiba ader mamat ni duduk ngan selamber jer....die blok permandangan..peh

ha, gambar yg atas ni ok skit..xde asap..bolela..sikit2, buat kenagan...

ingat nak gerak awal sikit, takut sesak jalan....tapi, x dapat dielakkan gak..mmg sesak yg amat...sampai x leh jalan...fuh...dah la panas semacam...cuaca x panas, sejuk jer mlm tu, tapi waktu nak balik, sesak2 tu jadik panas..hoho..

ha, lagik satu, bunyi bunga api ni mmg kuat x ingat...tinggi lagi dari マッハ数....hahaha...org yg belajar 流体工学jer paham..huhu

papepon, best. waktu nak balik, x leh naik dari eki oohorikoen sebab sesak giler, polis soh balik dari eki toujinmachi klo x silap..huhu..kne jalan kaki sikit..aku pon x kisah..










"hanya sekadar hobi, buat baik dibalas baik"

2 comments:

Mohd Nurul Amin said...

oit tak balik mesia ke? jom aa outing..

DyMi said...

oo..x balik la cuti ni bro...