Sunday, August 9, 2009

hanabi di imajuku

beberapa hari yg lepas, telah diadakan hanabi taikai (bunga api) di imajuku berdekatan dgn tempat aku duduk kat maebaru ni. mmg byk la hanabi musim2 panas camni. aku pon mula2 xtau ada hanabi kat imajuku ni...hantar senget g airport pagi tu lalu la kat tepi laut imajuku, nampak byk byk kumpulan2 org...ptg2 sikit baru aku tau rupe2 nyer ada hanabi taikiau kat situ.


hari tu dah la panas semacam..melekit2 gak la peluh..huh...waktu aku tulis ni agaknye, senget dah pon ada kat mlysia membelasah McD ker, KFC ker, nasik lemak ker, nasik ayam ker, nasik pataya ker, nasik goreng USA ker, sushi ker (????!!!!!)....hehehe..


berbalik pada kisah hanabi dekat imajuku, majlis dimulakan pada pukul 5.40 dgn upacara nastu matsuri (pesta musim panas).. ada la makcik2 menari2 tradisional, pastu ada la sikit persembahan gendang gendut pom pom dong dong sikit2....hehehe...












kitaorg g naik spacio. tumpang parking kat umah solah pastu jalan kaki sikit. xde la jauh sangat dari situ. org macam bese la. klo x ramai x sah..hoho..pastu macam2 jenis org gak la yg ada..tp xde la seramai dan sepelbagai org macam kat ohorikoen sebelum ni...yg kat oohorikoen tu laagi macam2 org pelik ada...dah la ramai sgt manusi..kali ni, leh bernafas lagi la...x sempit mne..nak tgk bunga api tu pon byk jer space..hehehe

laut kat tepi tu kotor la sikit....aku ingat kat jepun ni semua bersih lagak..ini, ada gak la kotor2..besela..org jepun ni manusia gak..hahaha... ada la byk kedai bukak kat padang depan hanabi tu...ada la jual macam2..maleh aku nak beli..beratur punyer la panjang..hoho..

aku just dok jer kat tgh2 org ramai tu diam2, main pusing2 360 darjah jer tangkap gambar org sekeliling..ngan selambernyer...hahaha..ni, budak atas ni sempoi jer pose utk aku....hoho..arigatou!!

waktu aku dtg tu pon dah agak lewat..macam nak gelap..so, shutter speed x leh slow sgt nanti gambar goyang...aku cume leh ubah ISO jer nak bg shutter speed leh tinggi skit..huh..jadik, paham2 jela, biler ISO tinggi, kualiti gambar akan kurang la skit..ada la bintik2 skit..tp overall xde la truk mne..hehehe...

sementara menungu, bunga api tu, ada la persembhan sikit...menari2 ngan gendang2 macam aku citer tadi....bese2 je la..hehehe...tapi kali ni cool down sikit berbanding ohorikoen!

erm..rasenyer tu jer kot...just enjoy the shot!!!! xde la lawa mne sbb saya budak baru belajar :)

ha, aku ingat nak peli la sepasang yukata lelaki, pakai time2 hanabi ni..hohoho...xde koje!

kali senang sikit la tangkap gambar...berbanding kat ohori hari tu..kat imajuku ni org die xde la pelik2 sgt..muke pon cam baik jer semua...kebykan yg aku tangkap pon, semua perasan...tapi sempoi2 jer..hehehe

next, maybe akan ada hanabi dekat kashihama..erm...xtau nak g ke xnak lagi..time tgh pose klo x silap..klo rajin aku g la...dah la jauh..huh

aku suke la tangkap gambar cam atas ni...gambar ibu atau bapa sedang dukung anak...nampak kasih sayang..hoho....jiwang lak~

ni gambar org tgh beratur nak beli makanan..aku dok belakang kedai tembak curik2...hehehe...bhgin dalam kedai jer yg ada lampu mentol oren tu..terang sikit...senang aku nak menembak..hoho

sekali tgk budak atas ni macam ninja la...hahaha

gambar ni mmg candid....pastu dah la die sedang bergerak..bukannyer stay....mmg kebetulan la aku dapat tangkap...xde la sgt sharp..tapi xde la sampai terlalu blur....aku suke....cahaya pon mantap...lucky!!!

budak yg sama....just tuka white balance dgn lajunyer...hoho..ISO pon tinggi giler waktu ni...hoh!

orang yg beratur depan kedai gak!..hehehe..actually byk jer gambar org2 beratur ni yg aku tangkap...takkan nk letak semua kot...beratur2 blog aku ni nanti...hahaha

ni la gendang gendut tali kecapi tadi...hehehe

muke dgn penuh perasaan....eh perasaan....hehehe...macho2!!!

macam bese...g hanabi klo xde gambar bunga api x sah la...ada la aku tangkap beberapa..hoho..bese2 jer

luper nak bawak penutup lens. aku pakai lens zoom tangkap ni..ingat nak pakai wide lens...ada jer aku bawak..tapi, x leh tuka...huhuhu..xpela..xde la truk mne pon gambar...berseni la skit..hehehe

bunga api die byk tembak satu2...kureng sikit la....ada beberapa yg bunyi mmg kuat giler..dah la bunga die besar giler..aku kat bawah tu jer..gelombang die tu sampai rambut pon leh bergerak..macam ditiup angin...leh rosak gegendang telinga woo!!!

last hanabi shot!!!

on da way balik, nampak full moon lak..ape lagi...tembak gak la...hehehe..pakai ISO rendah giler, sebab aku nak crop delat2..hihihi....subhanallah....aku letak ni akt flickr...ada la member flickr jepun tu bg tau aku, bulan ni dalam masa beberapa setiap tahun akan menjauhi bumi sebyk 1 cm klo x silap.....dah berapa tahun bulan wujud dan dah berapa jauh dah bulan dari bumi...adakah suatu hari nanti bulan akan lenyap!!??? adakah pada 2012!!!!!!






"beribadah la hari ini bagai kamu akan mati esoknya"

2 comments:

incik neng said...

memang cool kalau ade lense mahal dan body bercap 90

" ak kasik 2 ibu jari ke atas untuk sume gambar dalam entry kali ini"

DyMi said...

hahaha...tq2!!!