Thursday, April 23, 2009

aku dan celica ku ~

“Let me tell you something son, the driver don’t pick the car, the car pick the driver.”

-uncle bobby-transformer the movie-


Dah lama aku bercadang nak tulis tentang kereta kesayangan aku ini. Boleh dikatakan blog aku ni x lengkap tanpa kisah mengenainye.hehe. die tidak lain dan tidak bukan adalah celica ku. Awal2 blog aku ader cakap yg aku ni x tau sgt pasal kete2 ni. So, aper g aku tau jer aku tulis. Mungkin maklimat tentang celica aku ni x lengkap. Aku pun masih lagi hendak mengenalinye dengan lebih rapat.hihi.


Alkisahnyer, bermula bila 車検kete mira sudah abeh. So, aku yg sudah bese naik kete g skolah agak kekok sikit untuk menaiki semula beskal ke sekolah walaupun sejak kampus aku pindah ke ito, kebykkannya aku naik beskal ke ito sebelum ade kete. Jauh umah aku ke kampus ader la lebih kurang 4 km. jauh tu satu hal, nak naik bukit depat kampus tu, ish2, musim sejuk pun basah berpeluh2. jadi melihatkan jumlah duit yg aku kumpul, sudah tiba mase untuk aku angkat kete. Kete untuk aku pakai g skolah dan juga insyaallah untuk aku bawak balik Malaysia.


Aku pun melayari internet, mengusha2 yahoo japan auction, goo-net, carnet censor. Akhirnya aku menjumpainye di goo-net. Harga pon kurang dari budjet aku. Spec die pon ok. Kali pertama aku tgk aku add kat bookmarks. Hari soknyer biler aku tgk dah xde. Aduh! Ader orang dah beli..sedih giler aku. Beberapa hari kemudian, kata2 uncle bobby trsnformr menjadi kebenaran bile kete yg aku berkenan tu ader balik. Aper lagi, aku dgn pantasnyer tepon kedai tu. Tanya keadaan kete, bincang harga dll. Jadi, sebenarnye bukan senang gak nak angkat kete ni. byk benda kena uruskan. Kena urus 駐車場、車庫証明、印鑑証明 dll. Makan mase semnggu lebih gak la. Bler semua dah selesai, akhirnya aku datang menemuinya celicaku.hehe. nak tau dekat mne? Nagoya beb! Jauh tu. G naik bas dalam 12 ker 13 jam. Lamer gak la. Bertolak dalam kul 9. sampai sana pagi.sampai jer trus berangkat ke toyotashi tempat kedai tu naik densha lak.sesampai jer di eki temapt bersemuka, ada la pekerja die tolong ambikkan di eki ke kedai. Mmg byk kedai Toyota kat situ. Name pun toyotashi.masuk jer aku ke gerbang kedai, tu die! Kete celica ku sudah menunggu ku di depan mata. Aku ke Nagoya dgn sempai aku, amir. Die arif tentang kete2 ni. die byk tlg dlm proses angkat celica ni. tgk2 keadaan semua ok, aku pun ke meja pengurusan selanjutnyer seperti, pengisian borang, hal 車検、支払え dll.selesai semua, aku pun telah secara rasminyer memiliki asset yg agak besar la gak di jepun ni. iaitu memiliki kereta. Aku dan amir, tanpa berlengah2 trus berangkat pulang ke fukuoka. Byk kali gak berhenti kat tempat rehat. Secara keseluruhannyer, 2 daripada 3 perjalanan, amir yg bawak. Ntah kenapa sepatutnyer aku bersemgt bwk kete sendiri, sgt penat. Well, jgn paksa2. ngantuk rehat. Bahaye memandu mengantuk!!.hihihi. oleh itu bermulalah kisah ku dengan celicaku bertanggalkan 4.12.2008 titik permulaanya. Sampai kini aku pueh ati dgn kete aku. Minyak pon まあまあ~そんな悪くは無い.


Ok. Ni nak masuk lebih terperinci tentang kete aku. Orang yg x minat pasal kete maybe akan bosan. So, x yah bace pon ok.hehe. ni sikit info pasal celica aku spec dll:

  • type kete ni mula dijual : bulan 8 tahun 2002
  • driving force yg digunakan : FF
  • jenis kete : TA-ZZT231
  • Transmission : SemiAuto (boleh manual boleh auto) control gear dekat stearing.変速4段
  • panjg x lebar x tinggi : 4340×1735×1305mm
  • ukuran dalam( interior) : 1725×1440×1085mm
  • ketinggian minimum kete : 140mm
  • base foil : 2600mm
  • jumlah berat :1180kg ( kalau nak tau 10~15% berat kete adalah daripada berat engine dan 10~15% berat engine adalah daripada berat blok silinder)
  • jumlah penunpang+1 pemandu : 4 org
  • warna : super white II
  • jenis engine : 直列4気筒DOHC (4 silinder series DOHC)
  • format engine : 2ZZ-GE
  • displacement kuantiti : 1795cc
  • jenis minyak yg digunakan : high-octane gasoline
  • jumlah minyak yg boleh dimuatkan dlm tank : 55liter
  • optimum output : 190ps(140kw)/7600rpm
  • optimum torque : 18.4kg・m(180N・m)/6800rpm
  • fuel consumption rate : 12.0km/L
  • tayar : 205/50R16
  • brake system depan : V disk
  • brake system blakang : disk
  • suspension : superstrut suspension

waktu aku angkat kete aku ni mmg dah siap sekali dgn aero part. so, syukurlah, aku x yah pikir nak tambah bghn aero. ( sebenernyer ader pikir2 gak nak tukar..hehehe..yg lagi kakkoi la. carbon bumper ker, aero side mirror ker. hehehe)
so, kete aku ni jenis TR style. ader byk style. antaranye, VR style, KT style, JA style, C style, CK style dll. byk org ubah2 aero part ni supaya nampak lebih kakkoi dan tambah dari segi performance kete.

dari segi interior dan 見た目 lak, ape yg ader? hurm...
  • UV cut glass mirror
  • ader sun roof leh bukak tutup
  • ader フロントフォグランプ
  • ディスチャージヘッドライト
  • aircond ( auto)...hehe
  • remote key lock
  • remote engine starter maker : yupiteru
  • power window
  • foil : aluminium
  • ABS ( antilock brake system ) sekali dgn EBD
  • ader airbeg kat tempat pemandu dan tempat penumpang depan
  • car audio leh guna CD, kaset ngan MD
  • ader navigation system (screen) leh tgk DVD, road navi, televisyen

sedikit cerita tentang celica. celica ni kereta yg dikeluarkan syarikat kereta terkenal di jepun malah di dunia iaitu toyota. nama celica ni diambil dari perkataan latin iaitu coelica yg disebut selika. bermaksud heavenly ataupun celestial.
sepanjang keluaran celica, ianya dibangunkan dengan menggunakan 4 silinder engine. kete aku lak berenjinkkan GT-S dan menggunakan konsep VVTL-i

aper itu VVTL-i?? ha ni dah masuk bab2 enjin ni yg aku lemah ni. tapi yg aku tau VVTL-i ni adik beradik la dgn VVT-i. VVTL-i dikeluarkan selepas VVT-i. konsep ni telah dibangunkan oleh syarikat toyota jepun dan diteruskan penggunaannya pada kereta2 terkini. ok, tentang VVT-i, VVT-i ni bermaksud Variable Valve Timing - intelligence. bagaimana sistem ini beroperasi. well, seperti namanya, そのままの意味なんだ!die control timing valve secara intelligence (komputer). so, die control valve ni supaya die juga boleh juga control ignition timing. jadi aper kesimpulannyer? bile die control ignition nak pembukaan valve, setiap timing ignition x sama! igniton punyer timing bergantung pada faktor kita bawak kete. laju ker perlahan. keadaan pemanduan akan ditafsirkan komputer, kemudian komputer akan bg tau valve bile nak bukak tutup, biler nak ignition jadi setiap pembakaran yg berlaku dalam enjin adalah optimum dari segi minyak dan udara yg digunakan untuk pembakaran. 燃費もよくなる. jadi bile bawak kete dari keadaan 0 ke sgt laju, menggunakan komputer sense, valve akan diadjust give you the most power!! And its constantly changing while you drive. Even lepas kita tukar gear pun, komputer masih beroperasi untuk best timing untuk rpm dan throttle position as well as faktor lain to get you going fast! So as you can see this isn't your ordinary computer. komputer ni buat yg terbaik untuk engine. macammana nak jimat minyak or macammana nak beraksi semasa di track komputer ni is on our side!!!
tu baru citer pasal VVL-i. alah lebih sikit jer, VVTL-i lak Variable Valve Timing & Lift guna intelligence. ia bukan sahaja tukar valve dan ignition timing semasa pemanduan, ia juga ada second set of cam profiles dekat setiap cam untuk bg anda "lumbe kete bile masa sahaja yg anda mahu" . hehehehe. だそうです. ni yg aku tau la. salah ke betul x tau la plak. kesimpulannye, kalau kita paham tentang bagaimana sistem ini beroperasi kita akan rase lebih menghargai mesin ni.

celica aku ni adalah kempulan adik beradik yg ke-7 ataupun dgn kata lainnye generasi yg ke-7. mula dikeluarkan pada tahun 1999. pada tahun 2000, celica ni termasuk dalam toyota project genesis iaitu projek untuk menarik pembeli daripada golongan2 muda. of coz la, kete ni murah berbanding kete sport2 yg lain. ringan. kete aku ni dalam kumpulan GT-S. aper tu GT-S. well kete yg berenjinkan VVTL-i yg aku cerita sebelum ni.

kereta aku ni disertakan sekali dengan suspension superstrut. menda alah ape lak ni???!! hehe. well system suspension ni sgt baik untuk control. jadi pemanduan lebih mudah. masalhnyer maintaner nie susah. yela, strukturnyer yg lebih komplex membuatkannyer lebih susah untuk dimaintain. system ni juga diguna pakai di GT-Four. susah aku nak paham konsep die. komplex. die ader kaitan semasa kita turning kete. saper2 yg berminat leh la bace dekat laman web ni:

lain2 tentang kete aku xde aper dah kot. byk dah aku merepek ni. hehehe. atas ni gamba TRD belt pad. keempat2 seat belt ader pad ni. hehe.. ntah naper aku mania sikit TRD.

ni sticker celica aku angkat dekat auction. 880 yen. well, kesannyer akan lebih menyerlah pada waktu malam apabila aku tekan brake. tulisan celica akan timbul dekat lampu brake atas aku. tapi 残念だけど、車検 x terima. klo nak buat 車検 kena cabut..huhu..

ni pulak benda2 yg telah aku cite td kecuali yg tepi tu. IPod!!! pkai tansmitter radio. so boleh la dengar lagu2 melayu walaupun ader dekat jepun. hehehe. yg screen tu lak screen TV dan Navi. well, navi dalam bahse jepun. sekarang aku tgh pakai cd tahun 2006 lagi. x tukar baru pun. maleh. semua barang genuine. lupe, body kit pon genuine gak.

ha, ni dia! nampak button dekat stearing dekat kiri kanan yg tuleh down tu? tu la tempat nak turun gear. klo nak naik gear button die dekat belakang stearing. boleh tukar mode manual biler busan2. aku baru bebrape kali jer pakai manual. cam best gak. tapi x bese lagi. kekok gak.

ni die enjin kete aku. tu la VVTL-i yg aku cite td. 最近 aku bace buku pasal enjin. menarik gak. hehehe...エンジンに向いてるかも. well, pasal kete, sempai aku arif la. nak belajar pasal kete elok belajar ngan die. gambar2 kredit to saudara paan. gamba2 die mmg mantap. klo saper yg berminat tentang photograpy leh check blog die.
akhir sekali,
"ingatlah orang tersayang"



4 comments:

amaleenamalek said...

haha. i lyk uncle bobby's quote tuu hehe.
wowww dymii seriouslyy u knw soo much abt this carr.baguiihh lah tuu.kalau xkenal maka xcintaa khaha.i'm sure celica nii your gurlfreen plg special skalii..kott laaa haha

DyMi said...

tu la. dymi pon suke. ntah camner biler tgk movie tu balik, terdengar ayat tu terpikir sejenak....hahaha..
dgr, eena xcident! ok ker?? erm..pakai kete pe?

amaleenamalek said...

ha-ha.oke je...eksiden kecik jee.my bad punnn haishh.ala..pkai myvi puteh aje.eh dymi myvi kan, design die same dgn satu kete kat jepun eh? if i'm not mistaken laa

DyMi said...

ooo..yeke, well next time bawak kete leklok k. yup, myvi pakai design jepun pon. acually bukan myvi jer, kancil, kelisa, kenari pon pakai design jepun. bukan design jer, malysia jugak pakai bghn2 penting bukan buatan sendiri macam enjin. cth wira yg pakai enjin lotus.