Tuesday, June 23, 2009

The Death Of Syed Mansoor

sajer2 nak berkongsi maklumat. kenalkah anda siapa itu Syed Mansor? aku ader sikir citer nak dikongsi bersama kalian semua.
tersebutlah kisah semasa perang dunia ke2. kerajaan jepun telah melancarkanlah satu program utk southern contries utk hantar student balaja luar negara iaitu di jepun. pada mase tu saudara syed mansoor ahmad anak kelahiran pulau penang juga anak kedua dalam keluarga mewah ni telah dijemput untuk mengikuti program balaja luar negari di jepun ni. program ni gak sbenarnya nak build a basic diplomatic relationship dgn sounthern asian countries.

pada mulanya program ni diikuti oleh seramai 195 student dan dibawa mengikuti dahulu kos special di tokyo seperti pembelajaran bahasa jepun dan lain2. abih kos special tu masing2 akn pergi ke kos pilihan masing2 dan syed mansor ambil jurusan medic di medical school delat kumamoto, kyushu. selain belajar, beliau gak joi club judo tetapi sygnya pada suatu hari semasa beliau belatih judo, beliau cedera parah menyebabkan tulang rusuk beliau patah. beliau dibawa di hospital universiti kumamoto utk perubatan. tetapi, kesan perang dunia kedua menyebabkan kumamoto masih lagi belum pulis sepenuhnya begitulah juga dgn bekalan ubat dan kemudahan perubatan. jadi, syed mansor dipindahkan di hospital kyushu universiti.

being a muslim, beliau menolak nasihat doktor utk makan byk makanan yg ader sumber protein iaitu pork. walaupun sudah dinasihati doktor byk kali dan keadaan sakitnya yg makin hari makin kritikal, beliau tetap tidak mkn mknan haram itu.syed mansoor melalui hari2nya dgn sentiasa berfikiran terbuka, positif dan optimistic tentang kecederaannya. disebabkan kedaan pentadbiran hospital yg selalu tukar2 doktor, maklumat peribadi syed mansor tidak dicatatkan dan diremain blank.

kemudian, doktor dimaklumkan bahawa, syed mansoor ni ade 4 brothers antaranya, Syed Ahmad Kabeer, Syed Khalil Ahmad, Syed Munir Ahmad dan 2 kakak. kekurangan sumber makanan, condition syed mansoor semakin serius dan akhirnya beliau telah meniggal dunia pada 21 december berpunca daripada masalah pernafasan.

okamotosan, manager international school di tokyo telah menghantar 2 org pelajar asing dari indonesia untuk menguruskan jenazah syed mansoor. sebelum menghembuskan nafas terakhir, beliau telah memohon agar jenazahnya nanti diuruskan secara islam. oleh itu, semuanya dibuat dan diuruskan secara islam oleh 2 orang indonesia tadi. jenazahnya dikebumikan di tanah perkuburan di Fujisaki. walaupun syed mansoor didatangi dari keluarga berada, tetapi di jepun beliau hanya insan biasa.

pada 5 mei 1857, abg syed manssor telah dtg menziarahi tanah perkuburan adiknya. beliau amat terharu dan gembira adiknya selamat dikebumikan dgn cara islam. pada tahun 1964 pula adik syed mansoor pula melawat. 1886 pula adiknya yg lain iaitu munir.

kalau ada masa2 lapang, ziarahlah kubur beliau di fujisaki. semoga roh beliau dicucuri rahmat dan digolong dlm kumpulan yg di sisiNya.


"ajal maut, semua di tanganNya"

7 comments:

sluangdsamudra said...

A'kum. satu info yg baik. terima kasih gak pada Kaneko-san, bersihkan pusara tu.

DyMi said...

w'salam. terima kasih gak kat abg nuri!

Mohd Nurul Amin said...

perang bila tu? perang dunia kedua? apsal taun 1800-an?

DyMi said...

perang dunia ke2. citer ni selepas perang...walaupun dah abih perang kesan peperangan jadi punca pelbagai kekurangan~

Syed Mohd. Aiman said...
This comment has been removed by the author.
Syed Mohd. Aiman said...
This comment has been removed by the author.
DyMi said...

oho..tak sangka lak...thanks!